سفارش تبلیغ
صبا ویژن

88/1/27
12:0 عصر

اندر معانی رجل

بدست سوره در دسته آیت الله خامنه ای، قانون اساسی، شهید بهشتی، شورای نگهبان، رئیس جمهور، حقوق زنان، رئیس جمهور زن

اندر معانی «رجل»
بسم اله و سلام، احوالتون؟
رئیس جمهور زن، بودن یا نبودنش؛ مسئله این است که بالاخره معنی کلمه رجل مرده یا شامل زن هم میشه؟
براستی در مورد اصل 115 قانون اساسی ابهامی وجود داره؟ هر دوره قبل از انتخابات بگونه ای فضا سازی میشود که گویا ابهامی در قانون اساسی است. برای کشف پاسخ این سوال باید به قول حقوق دانان به قانون گذار رجوع کرد. شهید بهشتی بدرستی معمار قانون اساسی ایران لقب گرفته؛ که بعد از تصویب این اصل از قانون اساسی خود در مصاحبه ای گفت: « نظر من بر این بود که بر اساس آیهء شریفه ( رجالٌ صدقوا ما ...) مصداق کلمهء رجل را هم مرد و هم زن در نظر بگیریم ولی نظر دوستان چیز دیگری بود؛ که نظر دوستان رای آورد و تصویب شد.»
جدای از منظور قانون گذار باید خدمت دوستان عرض کنم نظر رهبری بر اساس خود قانون اساسی در تفسیر قانون اساسی تعیین کننده نمی باشد، و در عمل نظر ایشان فقط میتواند به صورت نظر مشورتی مورد توجه قرار گیرد. حال چه ایشان نظر شهید بهشتی را درست بدانند یا چه نظر مصوب مجلس خبرگان قانون اساسی را. البته تفسیر قانون اساسی بر عهدهء شورای نگهبان است که در عمل این شورا نظر تفضیلی خود را با نظر رهبری هماهنگ میکند، ولی از لحاظ حقوقی لازم نیست حتماً بنا بر نظر رهبری قانون اساسی را تفسیر کنند. ضمناً شورای نگهبان مختار است هرگاه که خواست تفسیر کلمهء رجل را به زنان نیز تعمیم دهد و برای تفسیر جدید از قانون نیاز به اجازه کسی ندارد.
در پایان باید از تلاش نویسنده فصل انتظار برای کشف حقیقت تشکر کنم و امیدوارم گستاخی مرا ببخشید ولی لازم میدانستم هم به نظر شهید بهشتی اشاره ای کنم و هم در مورد سیستم تفسیر قانون اساسی. ضمناً این یک بحث حقوقی، تاریخیست و به نظر شخصی بنده ربطی ندارد. یاعلی مدد

بقلم سوره